LTG Infra, zarządca infrastruktury kolejowej na Litwie, podpisał umowy na budowy dwóch kolejnych odcinków Rail Baltiki. Łącznie do końca roku budowa obejmie więc 114 km trasy w tym kraju.
Kauno Tiltai AB zajmie się 24,4-kilometowym odcinkiem Ramygala – Berčiūnai, na którym zbuduje nasyp trasy oraz obiekty inżynieryjne (w tym osiem mostów i trzy wiadukty kolejowe, dwa przejścia dla zwierząt, jeden wiadukt dla zwierząt, kontakt obejmuje także przebudowę czterech odcinków dróg). HISK AB zrealizuje natomiast podobny zakres prac na 12,3-kilometrowym odcinku Berčiūnai – Joniškėlis. Oprócz nasypu znajdują się tu jeden most i trzy wiadukty kolejowe, 19 przepustów i przejść dla zwierząt a także 1 km ekranów dźwiękochłonnych Wartość podpisanych umów to 375,8 mln euro brutto (ok. 1,6 mld zł).
W tym roku na Litwie podpisano kontrakty na budowę Rail Baltiki o wartości 800 mln euro brutto (ok. 3,4 mld zł). – LTG Infra z powodzeniem zrealizowała swój roczny cel, jakim było rozszerzenie działalności budowlanej. Oznacza to, że w porównaniu z ubiegłym rokiem zainwestujemy dwa razy więcej środków i przewidujemy dalszy wzrost w nadchodzących latach, wraz z intensyfikacją budowy między Kownem a Poniewieżem – mówi Egidijus Lazauskas, szef grupy LTG.
Łącznie na terenie krajów bałtyckich ma powstać 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości 249 km/h. Do końca bieżącego roku 43% trasy ma znajdować się w budowie albo być gotowa do rozpoczęcia prac. Niedawno podpisano umowę na elektryfikację całej trasy.
Linia ma być przejezdna w 2030 r., choć nie w pełnym zakresie.